Koncentracja u dzieci
Coraz częściej obserwuje się problemy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z utrzymaniem skupienia na danym zadaniu. Czy to podczas zabaw na podwórku, czy to w trakcie gier planszowych, a tym bardziej w szkolnej ławce, dzieci mają trudności z uwagą, szybko się dekoncentrują, a tym samym rezygnują z dalszej zabawy, czy wysiłku intelektualnego. Koncentracja i uwaga dziecka ma istotny wpływ na jakość wykonywania zadań, wpływa na ocenę oraz bardzo istotną motywację ucznia do dalszych zadań szkolnych.
Czym zatem jest koncentracja i dlaczego jest tak bardzo ważna?
Koncentracja:
- jest kompetencją, którą ma każdy człowiek, nie jest cechą wrodzoną, ale jest umiejętnością, którą możemy wyćwiczyć,
- jest umiejętnością skupiania uwagi na konkretnej czynności przy jednoczesnym świadomym i celowym unikaniu wszelkich dystraktorów,
- to umiejętność skupiania się na tym, co robimy,
- to zjawisko polegające na skupieniu, ześrodkowaniu uwagi, skierowaniu jej na określoną myśl, przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko i utrzymaniu w czasie,
- jest niezbędna przy wszelkich świadomych działaniach np. podczas słuchania czytanej bajki przez rodzica, nauczyciela.
Co możemy zrobić by pomóc naszemu dziecku?
- uczyć ważnych umiejętności od najwcześniejszych lat życia,
Istotne jest by młody człowiek podejmował jakikolwiek wysiłek, warto w szczególności zwrócić uwagę na poniższe umiejętności, które w znacznym stopniu decydują o koncentracji u naszego dziecka, ucznia:
umiejętność czekania – podczas, której kształtujemy u naszego dziecka wytrwałość oraz zrozumienie, że nie można mieć wszystkiego „tu” i „teraz”, osiągnięcie celu wiąże się z nakładem pracy.
umiejętność słuchania– to my rodzice powinniśmy być tego przykładem, uczyć dziecko słuchania, aktywne słuchanie polega na budowaniu relacji, zrozumienia i zaufania. Umiejętność ta jest bardzo ważna w procesie uczenia się, do dobrego rozumienia sensu wysłuchiwanych poleceń.
umiejętność opowiadania– podczas rozmowy z dzieckiem zachęcajmy dzieci do opowiadania o własnych przeżyciach, o minionym dniu w przedszkolu, szkole, można poprosić dziecko aby opowiedziało nam co widzi na ilustracji w książce, lub opowiedziało nam o czym była bajka.
systematyczność– bardzo istotna, dzieci nauczone systematyczności znacznie lepiej radzą sobie w świecie. Unormowany tryb życia: stałe pory posiłków, snu, pracy i zabawy. Jasno określone obowiązki dziecka oraz czytelnie wytyczone granice. Istotna jest konsekwencja w egzekwowaniu ustalonych zasad na płaszczyźnie życia w domu i w szkole.
umiejętność utrzymania porządku– koncentracja niemożliwa jest w chaosie, dlatego istotnym jest aby każda rzecz miała własne miejsce, a z pokoju dziecka zniknęły rzeczy niepotrzebne.
umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami– wykorzystując bajki, gry planszowe warto przekazać dziecku, że nie zawsze wygrywamy, nie zawsze jesteśmy pierwsi.
umiejętność dokonywania wyboru – pozwólmy dziecku dokonywać wyborów, pokazujmy dziecku alternatywne rozwiązania.
My jako rodzice musimy uzbroić się w pokłady cierpliwości i wspierać dziecko, w sytuacjach trudnych, samemu wykazywać dużo uwagi i koncentracji, spokoju wewnętrznego. Pamiętajmy, że umiejętność koncentracji można ćwiczyć, jednak zanim podejmiemy wszelkie ćwiczenia warto zastanowić się co jest przyczyną zaburzeń z koncentracją? Każde dziecko jest inne i u każdego dziecka są inne przyczyny trudności z koncentracją.
Przyczyny trudności w koncentracji (w zakresie obowiązków szkolnych):
- słaba motywacja do wysiłku,
- brak wdrożenia do rozwijania umiejętności wytrwałej pracy, pokonywania trudności,
- małe zainteresowanie określonymi treściami nauczania,
- niski poziom uzdolnień,
- zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych,
- mikrouszkodzenia CUN w wyniku powikłań okołoporodowych,
- niekorzystna atmosfera wychowawcza w rodzinie lub szkole.
Czynniki pomagające w utrzymaniu prawidłowej koncentracji:
- odpowiednia fizjologia ciała:
Regularne spożywanie posiłków, należy dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Pokarmy dziecka powinny być bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, 6 i 9, które sprzyjają koncentracji uwagi. Odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, odwodnienie automatycznie obniża zdolność koncentracji. Sen jest niezbędny do regeneracji ciała i umysłu. Dzieci, które niedosypiają maja trudności z koncentracją.
- postawa, czyli nastawienie umysłu:
Niepewność jest jedną z przyczyn, które powodują brak koncentracji, dlatego ważna jest dobra, właściwa motywacja dziecka! Dziecko powinno zakończyć rozpoczęte zadania, a one powinny być tak przygotowane by dać dziecku możliwość dokonywania decyzji, podejmowania wyborów.
- Środowisko w którym się człowiek znajduje:
Eliminujemy wszystkie czynniki, które mogą odwracać uwagę od wykonywanej pracy, czy nauki, dbajmy o właściwe oświetlenie, optymalna temperaturę w pomieszczeniu w którym przebywamy, przewietrzone pomieszczenie, ciszę, usunięcie przedmiotów rozpraszających uwagę, ustalony czas pracy.
- ćwiczymy koncentrację
Musimy zdawać sobie sprawę, że by pomóc dziecku w utrzymaniu prawidłowej koncentracji, musimy ćwiczyć. Jednorazowo wykonane ćwiczenia w niczym nie pomogą, aby otrzymać rezultaty musimy powtarzać ćwiczenia. Warto w prowadzać w życie dziecka różnego rodzaju gry planszowe, konstrukcyjne czy zręcznościowe. Każda gra ma pewne zasady, a dzieci uczą się dzięki nim ich przestrzegania, czekania na swoją kolejkę, radzenia sobie z przegraną. Uczymy dzieci radzenia sobie w różnych sytuacjach, poszukiwania różnych możliwości rozwiązania zagadek. Tym samym podejmują dzieci decyzje i zdrową rywalizację. Uczą się koncentracji, skupiają swoją uwagę, oraz pobudzają umysł do pracy. Przy tym miło spędzają czas z bliskimi, rozwijają relacje społeczne, a zarazem uczą się okazywać swoje emocje.
Bibliografia:
- SODMiDN Kielce „Koncentracja uwagi” niezbędnik nauczyciela.