Zabawa to bardzo ważna sprawa.

Wspieranie rozwoju dziecka poprzez zabawę umożliwia jego wielostronną i całościową stymulację.Współczesne społeczeństwo nie docenia wpływu zabawy na rozwój człowieka. Ponieważ większość dzieci nie bawi się, częściej dzieci są stymulowane bezczynnym oglądaniem TV, grami komputerowymi.

Warto przypomnieć i pamiętać, że zabawa w wieku przedszkolnym jest bardzo ważna w rozwoju umysłowym naszego dziecka, tak samo jak późniejsza edukacja szkolna. Zasadniczą cechą zabawy jest wyrażanie w niej przez dziecko wewnętrznego pędu ku realizacji swojego potencjału sensomotorycznego. Zabawa daje dziecku poczucie mocy, ponieważ utwierdza dziecko w przekonaniu, że jest ono sprawniejsze. W trakcie zabawy dzieci odbierają bodźce sensoryczne, które pochodzą z ciała dziecka i grawitacji, a które są niezbędne do rozwoju układu ruchu, jak również do rozwoju emocjonalnego u dziecka.

To właśnie bieganie, obracanie się i schylanie, dotykanie przedmiotów, popychanie, ciągnięcie, toczenie, pełzanie, wspinanie się, skakanie i inne przeżycia tego typu dostarczają organizmowi nieprzebranej ilości bodźców przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych istotnych w rozwoju naszego dziecka.

Dzieci bawią się właśnie po to aby doświadczać tych bodźców. Zabawa też ma kluczowe znaczenie dla rozwoju umiejętności planowania motorycznego. Ruch całego ciała pozwala dziecku ustosunkować się do otaczającej je przestrzeni. Manipulowanie małymi przedmiotami uczy je skutecznego używania rąk i palców, tak zwanej motoryki małej.

Dzieci nie muszą mieć drogich zabawek, żeby móc się konstruktywnie bawić. Przedmioty używane do zabawy powinny dostarczać dziecku mnóstwa okazji do wykazania się wyobraźnią i kreatywnością, a dziecko nie powinno się obawiać, że je zepsuje w trakcie ich „rozpracowywania”.

Puste kartony, plastikowe butelki, grube liny, garnki, patelnie, poduszki i inne przedmioty codziennego użytku to cenne zasoby małego eksperymentatora. Rodzice nie muszą zastanawiać się, co z tym wszystkim można zrobić- dziecko na pewno coś wymyśli.

Propozycja zabaw dla dzieci:

– „sensoryczne pudełko”- napełnianie dużego plastikowego pudełka ryżem, makaronem, płatkami kukurydzianymi, kaszą gryczaną, piaskiem, wodą, nasionami, a następnie umieszczanie w środku różnych przedmiotów. Zabawa polega na zanurzaniu dłoni w pojemniku i znajdowaniu w nim przedmiotów. Można napełnić pudełko czymś ciepłym, zimnym, szorstkim albo gładkim. Możemy też zmienić zabawę i do pojemnika wypełnionego piłeczkami, fasolą, kasztanami, itp. pozwolić dziecku wkładać nogi w celu poznawania nowych doznań sensorycznych.

– Wspólne muzykowanie – dzieciom sprawia ogromną frajdę robienie „hałasu”, poszukajmy zatem w domu różne rzeczy, które wytwarzają dźwięki np. puszki po produktach spożywczych, garnki, pokrywki, butelki, łyżki, elementy metalowe, rury, drewniane pałeczki. Pozwólmy dzieciom bawić się w muzykantów i wytwarzać różne dźwięki według swojego pomysłu. Możemy wspólnie z dziećmi skomponować jakiś utwór muzyczny, pobawić się w dyrygenta i pokierować orkiestrą. Wprowadźmy rytm, nauczmy dziecko grać cicho, a następnie głośniej i bardziej głośno.

– „Wspólne gotowanie”- wraz z dziećmi możemy wspólnie upiec babeczki, przygotować domową pizze lub obiad. Angażujemy dzieci w zabawę w mistrza kuchni. Pamiętamy, iż ugniatanie ciasta, pozytywnie wpływa na motorykę rączek naszych pociech.

– „labirynty”- dzieci uwielbiają zabawy w labirynty, tym razem proponuję labirynt wykonać samemu, wystarczy deseczka, lub sztywny kartonik, na którym z plasteliny możemy zrobić labirynt, wystarczy zrobić kilka wałeczków, połączyć je i zrobić wąskie korytarze, tworząc tym samym cały labirynt. Do zabawy labiryntem możemy wykorzystać piłeczki lub w przypadku chłopców np.  małe autko itp.

– sklep lub stragan- dzieci bardzo chętnie bawią się w sklep, możemy wspólnie stworzyć w domu ladę sklepową, lub mały stragan. Do sprzedaży zawsze się coś znajdzie, możemy wykorzystać maskotki, drobne zabawki itp. Warto wykonać wspólnie z dziećmi pakieciki- niespodzianki, w których będą małe drobiazgi, losy lub nagrody. Możemy zrobić aukcję i pobawić się w licytację.

–  „na wodzie i pod wodą”– przeprowadzenie wspólnie z dzieckiem eksperymentu z różnymi przedmiotami. Do eksperymentu potrzebujemy wanienki i wody oraz różnych przedmiotów np. kamień, piórko, kasztan, orzech, wieczko słoika, spinacz itp. Prowadzimy z dziećmi obserwację, który przedmiot utrzymuje się na wodzie, a który tonie. Czy będzie pływać liść? Ile kamyczków można położyć na wieczko od słoika, dopóki nie zatoną?

– „worek niespodzianek- co to za przedmiot?”- dzieci uwielbiają niespodzianki, dlatego tą zabawę dzieci bardzo lubią. Do woreczka wkładamy różne przedmioty do odgadywania rączkami np. łyżka, orzech, klucz, piórko, balonik, pluszak itp. Dziecko wkłada rączkę do woreczka i dotyka jednego przedmiotu, opowiada co uczuje dotykając ten przedmiot? Próbuje odgadnąć co to może być, zanim wyjmie przedmiot z woreczka. Można utrudnić zadanie i poprosić o wyjęcie danego przedmiotu. Można włożyć do woreczka dwa jednakowe przedmioty, poprosić o wyjęcie pary przedmiotów wśród innych.

– „smaki”- dziecko mając zasłonięte oczy kosztuje i rozpoznaje różne potrawy i przyprawy lub napoje po ich smaku np. cukier, sól, ketchup, musztardę, miód, sok, herbatkę, mleko, ser, warzywa, chleb itp. Które dziecko oczywiście toleruje i zna. Zabawa polega na opisywaniu przez dziecko swoich doznań smakowych i określenia ich smaku.

– „zapachy”- przygotowujemy słoiczki lub pojemniczki pachnącymi substancjami. Jeśli substancje są płynne, nasączyć musimy wacik albo kawałeczek materiału. Do słoiczków możemy włożyć zioła, pomarańcze, gałązki jodły, lawendy, róże, goździki lub mydełko, perfumy, cebulę, kawę, ser itp. Zabawa może polegać na odnalezieniu danego zapachu, wcześniej danego dziecku do powąchania. Może też polegać na odkrywaniu zapachów, wypowiedzi, który zapach jest przyjemny dla dziecka, który nie jest mu znany lub miły itp.

„zwierzaki- pędraki”- zabawa plastyczna, do której potrzebujemy opakowania po jajkach, kartonowe pudełeczko po owocach, miskę z wodą. Zadaniem naszego dziecka jest moczyć tekturki w wodzie, tak aby zmiękły i nadawały się do ugniatania. Ugniatanie można zacząć już w wodzie, przez co tektura zmieni się szybciej w plastyczną masę. Kiedy tworzywo będzie już dostatecznie miękkie, można zacząć lepić węże, robaki, ślimaki, jeże, myszki itp. Czyli całą gromadę zwierzaków- pędraków.

 „kolorowe latarenki”- dzieci wydzierają lub wycinają jak najwięcej małych skrawków kolorowych papierów i oklejają nimi pojemniczki np. słoiczki po musztardzie, jogurcie, dżemie itp. Najlepiej użyć kleju z mąki ziemniaczanej, który dobrze trzyma i jest bezbarwny. Sposób na klej: Do garnka wsypujemy po jednej czubatej łyżce mąki ziemniaczanej oraz mąki pszennej. Dolewamy ok. pół szklanki zimnej wody. Mieszamy całość, aż do pozbycia się gródek i uzyskania jednolitego masy. Następnie zalewamy uzyskany roztwór szklanką wrzątku. Cały czas mieszamy. Klej powinien mieć konsystencję ciasta na naleśniki.

– „magiczne kamyczki”- malowanie kamyczków farbami, tworzenie z kamyczków zwierzątek lub figurek.

dziecko